Jogviták

Ezen az oldalon elolvashatja a vitarendezés folyamatát.

Ha nem rendelkezik korábbi tapasztalattal interneten keresztüli bankkártyás fizetés terén, kérjük olvassa el a tranzakciók leírását mielőtt továbbmenne.

A kártyatulajdonosnak lehetősége van vitatni egy tranzakciót az összeg terhelésétől számított 14 hónapon belül kártyakibocsátó bankján keresztül. A kibocsátó bank rendelkezik egy hivatalos folyamattal ahol:

  1. Megkérdezik a kártya tulajdonosát a vita okáról
  2. Kivizsgálják a kártyabirtokos követelésének jogosságát.

Mivel a kártyabirtokos a kibocsátó bank ügyfele, általában a kártyatulajdonos javára döntenek, elsőrendűleg ügyfelük elégedettségét figyelembe véve.

Ha a kártyatulajdonos nincs tisztában a tranzakció pontos feltételeivel és ellenszolgáltatásaival, a kibocsátó bank esetenként először benyújt egy visszakeresési kérvényt az átutalással kapcsolatos dokumentációért (pl. számla). Leggyakrabban azonnal visszaterhelést (az átutalás visszatérítését) kezdeményeznek.

Jogvita esetén az átutalási összeg hozzáadásra kerül számla tartalékához. Ezt követően lehetősége van:

  1. válaszolni a vitára és bizonyítani az átutalás érvényességét és a kártyatulajdonos visszatérítési igényének jogtalanságát (a vitarendezésről itt olvashat többet)
  2. elfogadni a jogvita érvényességét és megfelelni a kártyatulajdonos követelésének.

A jogvita típusától függetlenül, javasoljuk, hogy mindig vegye fel a kapcsolatot ügyfelével az eset megértése és rendezése érdekében. Félreértés esetén megkérheti vásárlóját, hogy szüntesse meg a jogvitát kártyakibocsátó bankján keresztül. Ebben az esetben is hivatalosan kell válaszolnia a jogvitára a lent leírtak szerint (ha nem válaszol, automatikusan elveszíti azt).

A jogvita megnyerése esetén, az átutalt összeg visszakerül a tartalék számlájáról elérhető egyenlegére.

Visszaterhelések

Egy visszaterhelés visszavonja a tranzakciót és visszatéríti az átutalást a kártyatulajdonosnak. A visszaterhelésnek többféle oka lehet. A leggyakoribbak:

  • Csalás
    • A kártyatulajdonos azt állítja, hogy nem ismeri fel a tranzakciót
    • A használt kártya elveszett vagy lopott
  • Termék vagy szolgáltatási probléma. A kártyatulajdonos azt állítja:
    • a szolgáltatás vagy termék nem került kiszállításra
    • visszatérítést kért, de nem kapott
    • a termék vagy szolgáltatás nem a leírt állapotban érkezett (pl. törött árú)
    • hibás összeg került terhelésre
    • a feliratkozást megszüntette
    • az összeget duplán rögzítették

Visszaterhelés visszautasítása

A legtöbb esetben visszautasíthatja a visszaterhelést, azáltal, hogy bízonyítékot biztosít a kártyatulajdonos vásárlásáról és a kiszállított termékek vagy szolgáltatások megegyezés szerinti minőségéről.

Előfordul, hogy az eset egyértelmű és hiba történt az átutalás során. Ebben az esetben nincs mit tenni, mint elfogadni a visszaterhelést.

A visszaterhelés visszautasítási válaszának tartalmaznia kell:

  • az Ön érveit a visszaterhelés érvénytelenségéről
  • (kényszerítő) bizonyítékot a szolgáltatások vagy termékek átadásáról.

Mikor megkapja első visszaterhelését, a Paylike felveszi Önnel a kapcsolatot, hogy segítsen a visszaterhelés visszautasításának elkészítésében. A visszaterhelés okától függően, különböző típusú bizonyítékok számítanak kényszerítő bizonyítéknak.

A válaszadástól számítva, a kibocsátó banknak 50 napja van elfogadni vagy elutasítani a visszautasítási kérvényt.

Visszaterhelés megnyerése

A visszaterhelés megnyertnek számít ha a kibocsátó bank nem utasítja el fellebezését az 50 napos időszakban. A visszaterhelés megnyerésekor a tranzakciós összeg újra elérhetővé válik számláján.

Visszaterhelés elvesztése

Abban az esetben ha a kibocsátó bank nem fogadja el a bizonyítékot, elveszíti a visszaterhelést, és az átutalási összeg visszakerül a kártyatulajdonoshoz és levonásra kerül számlájáról.

Ha teljesen biztos abban, hogy a kártyatulajdonos a vásárlója és biztos szolgáltatása vagy terméke megegyezés szerinti átadásában, lehetősége van fellebezni a visszaterheléssel szemben egy második alkalommal a Visa és Mastercard Arbitration eljárárás keretein belül. Ebben az esetben kérjük lépjen velünk kapcsolatba.

Visszakeresési kérvények

A kibocsátó banknak lehetősége van visszakeresési kérvény benyújtására egy átutalás dokumentációihoz (kényszerítő bizonyíték). Egy kibocsátó bank leggyakrabban, abban az esetben nyújt be visszakeresési kérvényt ha a kártyatulajdonos nem ismeri fel az átutalást.

Ha nem válaszol a visszakeresési kérvényre, a kibocsátó bank, legtöbb esetben, kezdeményezni fogja a visszaterhelést (átutalás visszatérítését).

Visszakeresési kérelemre való válaszadás

A visszakeresési kérelemre való válaszadás ugyanaz, mint a visszaterhelés esetén való válaszadás. Önnek igazolnia kell a kibocsátó bank számára, hogy szolgáltatásait vagy termékeit a megegyezett minőségben és időintervallumon belül szállította ki.

A Visa és Mastercard szabályok betartása érdekében javasoljuk, hogy mindig válaszoljon visszakeresési kérvényekre a visszaterhelések elkerülése végett.

Magas a kockázata egy visszakeresési kérelemmel kapcsolatos tranzakció jövőbeli visszaterhelésének. Ezért az átutalás összege hozzáadásra kerül tartalákához a lehetséges visszaterhelés fedezeteként.

Ha a kibocsátó bank nem kezdeményez visszaterhelést a visszakeresési kérelemre adott válaszától számított 50 napon belül, az átutalás összege újra elérhetővé válik.

További információ

A visszaterhelések és visszakeresési kérelmek bonyolult terület, de szerencsére a legtöbb átlag kereskedőnek soha nem kell megtapasztalnia ezt. Mindig készen állunk felvenni Önnel a kapcsolatot ha további információra és segítségre lenne szüksége egy visszaterhelési esettel kapcsolatban. Lentebb megtalálhatja a hivatalos Visa és Mastercard útmutatókat a visszaterhelésekkel és az általános kereskedői szabályokkal.